Od 19 września 2025 r. w Polsce obowiązują nowe, wyższe stawki za badania techniczne pojazdów. Teraz nowa cena badania diagnostycznego samochodu to 149 zł. Ceny wzrosły za usługę diagnosty wzrosły o 50%.
To największa zmiana w opłatach za przeglądy od początku XXI wieku — poprzednia stawka za auto osobowe (98 zł) obowiązywała od 2004 roku.
Zmianie uległy stawki za badanie diagnostyczne samochodu. Poniżej szczegły:
– Samochód osobowy – opłata wzrośnie z 98 zł do 149 zł
– Motocykl, ciągnik rolniczy – 94 zł
– Motorower – 76 zł
– Samochód ciężarowy (3,5–16 t) – 234 zł
– Samochód z instalacją LPG – 245 zł (łącznie z badaniem specjalistycznym)
Warto podkreślić, że nowa cena badania diagnostycznego samochodu dotyczy wszystkich właścicieli pojazdów, niezależnie od regionu Polski. Zmiana ta wynika z konieczności dostosowania opłat do aktualnych kosztów prowadzenia stacji kontroli pojazdów.
– Koszty prowadzenia stacji kontroli pojazdów (SKP) – nieruchomości, media, sprzęt, eksploatacja, legalizacja urządzeń, naprawy.
– Rosnące wynagrodzenia diagnostów jako element kosztów SKP.
– Potrzeba urealnienia stawek po ponad 20 latach braku zmian.
– Nowe regulacje i dodatkowe wymogi
– Wprowadzenie obowiązkowej dokumentacji fotograficznej pojazdów w trakcie badania technicznego.
– Nowy system szkolenia diagnostów – podnoszenie kompetencji, by sprostać postępowi technologicznemu motoryzacji.
– Propozycja, by stawki były waloryzowane automatycznie, np. o wskaźnik inflacji.
– Możliwe skutki dla diagnostów samochodowych
Nowe wymogi szkoleniowe i techniczne oznaczają, że diagnosta będzie musiał być lepiej przygotowany, biegle obsługiwać nowoczesne urządzenia, być na bieżąco z normami i procedurami. Zwiększy się rola kompetencji i certyfikacji. To może spowodować presję na stałe dokształcanie.
Na blogu przeczytasz również wpis o zmianach w ustawie dotyczących wykształcenia kandydata na diagnostę samochodowego.
Dokumentacja zdjęciowa, rygorystyczniejsze kontrole jakości badań, przestrzeganie nowych standardów — to wszystko może oznaczać więcej formalności, większą staranność, a może i większe obciążenie pracą „papierkową” i kontrolną.
To kluczowa kwestia: skoro koszty pracy diagnostów są jednym z uzasadnień podwyżki opłat za przeglądy, można się spodziewać, że część tych zwiększonych opłat zostanie przeznaczona na lepsze wynagrodzenia dla diagnostów. Warunkiem jest, by SKP miały możliwość i wolę takiego podziału. W praktyce może to oznaczać
– wzrost stawek godzinowych lub stałych miesięcznych płac diagnostów;
– podwyżki dodatków związanych z odpowiedzialnością (np. za dokumentację, większą liczbę badań, większą wymagającą pracę);
– większe premiowanie za jakość, za efektywność, za spełnianie nowych wymagań formalnych.
Opłaty za badania techniczne nie były zmieniane od ponad 20 lat, mimo że koszty prowadzenia SKP wzrosły drastycznie. Według analizy Instytutu Transportu Samochodowego, koszty zatrudnienia diagnostów wzrosły aż o 517%, a średnia stacja kontroli pojazdów generowała stratę rzędu 59 tys. zł rocznie. Nowa cena badania diagnostycznego samochodu ma więc na celu nie tylko pokrycie tych kosztów, ale także zapewnienie wyższej jakości usług i bezpieczeństwa na drogach.
– To moment dużej zmiany w branży – diagnosty samochodowe mogą zyskać: wyższe płace, bardziej formalne uznanie roli, lepsze warunki pracy.
– Reforma ma również na celu podniesienie prestiżu zawodu diagnosty, co może zachęcić młodych ludzi do wejścia w tę ścieżkę kariery.
– Ale korzyści nie są gwarantowane – zależą od właścicieli SKP, efektywności zarządzania, presji konkurencji.
– Kluczową rolę odegrają: negocjacje zbiorowe (jeśli możliwe), świadomość diagnostów co do wartości swojej pracy, oraz umiejętność korzystania z nowych regulacji.
– Warto śledzić, jak nowa cena badania diagnostycznego samochodu wpłynie na rynek pracy i jakość usług w najbliższych miesiącach.
Może Cię również zainteresować wpis Jak zdać egzamin na diagnostę samochodowego oraz
Ukończyłem kurs Diagnosty Samochodowego i co dalej.